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ISSN : 1229-5620(Print)
ISSN : 2288-7652(Online)
Literature and Religion Vol.28 No.3 pp.59-86
DOI : http://dx.doi.org/10.14376/lar.2023.28.3.59

Blake’s Critique on Natural Religion, and Restoration of ‘The True Man’

Abstract

William Blake was a radical Romantic poet in the age of Reason, the late 18th-century England, challenging prevailing Enlightenment ideologies, especially Deism and Natural Religion. He was critical of prominent thinkers of his time, such as Bacon, Newton, and Locke, who formed the “Satanic Trinity” in his mind. In his works from his earliest writing like All Religions Are One to his final prophetic work, Jerusalem, Blake extensively criticized the scientific and experimental beliefs underlying Deism and Natural Religion. The idea of “The Poetic Genius” and “The True Man” formed a crucial basis for his art, redefining humanity. This study closely examines Blake’s critical content on Natural Religion in his writings and poetry, with a focus on his intense debates and discussions with figures like Bacon, Locke, and Newton. Furthermore, it explores the meanings of concepts like “Poetic Genius,” “Imagination,” and “The True Man,” shedding light on Blake’s vision of a restored humanity and the city of Jerusalem. Blake also argued that “Art and Science” must ultimately be united in the restored Eden called Jerusalem.

초록

윌리엄 블레이크는 18세기 말 영국의 자연종교와 이신론이 절정을 이루던 시기에 출현한 급진적인 낭만주의 시인이다. 그는 당대의 베이컨, 뉴턴, 로크를 “사탄의 삼위일체”(Satanic Trinity)라고 언급할 정도로 이신론과 자연종교 사상의 근거가 되는 이성중심주의와 과학적 사고를 비판하였다. 블레이크의 최초의 글인 󰡔모든 종교는 하나󰡕부터 최후 대예언시 󰡔예루살렘󰡕에 이르기까지 이신론과 자연종교에 대한 그의 비판적 언급들은 무수히 많다. 그의 예술과 시의 중요한 토대가 되는 “참 인간”(The True Man)은 당대의 이성중심의 계몽철학과 자연종교 및 이신론의 문제점을 알고 인간의 개념을 재정립했을 때만이 이해 가능한 개념이다. 본 연구는 영국 17, 8세기 베이컨, 로크, 뉴턴을 중심으로 이신론과 자연종교에 대한 블레이크의 비판적 견해를 그의 글과 시를 통해 면밀하게 살펴보았다. 아울러, 상대 개념인 “시적 천재성”, “상상력”, “참인간” 등의 의미를 통해 블레이크가 성취하고자 한 예루살렘과 회복된 참 인간의 모습에 대해 규명하였다. 중요한 것은 그가 이성과 과학적 사고 자체를 단순히 악마적으로 거부하고 비판만 한 것이 아니고, 회복된 인간이 참여할 에덴 즉 예루살렘에서는 궁극적으로 예술과 과학이 하나 되어야 한다고 피력하였다는 점이다.

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