Journal Search Engine
Search Advanced Search Adode Reader(link)
Download PDF Export Citaion korean bibliography PMC previewer
ISSN : 1229-5620(Print)
ISSN : 2288-7652(Online)
Literature and Religion Vol.22 No.3 pp.167-186
DOI : http://dx.doi.org/10.14376/lar.2017.22.3.167

Four Quartets and Murder in the Cathedral in the Light of Thomas Aquinas’s Summa Theology and the Tradition

Yang, Jae-yong
Kangwon National University

Abstract

T. S. Eliot’s Four Quartets and Murder in the Cathedral inherited the religious and philosophical tradition of Thomas Aquinas’s Summa Theology and Dante’s Divine Comedy. The Anglo-Catholicism, as distinguished from the Roman Catholicism, thereby may be seen to designate Eliot’s religious identity. Dante’s Divine Comedy shows the apex of his contemplation based upon the intellect. Dante illustrates “paradiso” reaching contemplation by using various lights, and Eliot’s Four Quartets similarly reveals a still point that is a mystical experience filled with much light. In Four Quartets the moment of mystical experience can be seen like those in the works of Thomas Aquinas and Dante belonging to a Catholic tradition that reaches sanctification. The action of Archbishop Thomas Becket in Murder in the Cathedral might just sin as a failure to will in accordance with God, which is the choice of good and evil of human acts interpreted by St. Thomas Aquinas’s Summa Theology. For the true martyr is the person who has become the instrument of God, who has lost his will in the will of God, and who no longer desires anything for himself.

양재용

초록

토마스 아퀴나스의 􋺷신학대전􋺸은 단테 알리기에리의 􋺷신곡􋺸으로 이어지는 T. S. 엘리엇의 신학적 전통이다. 또한 아리스토텔레스는 아퀴나스와 단테의 존 재론적 형이상학 철학의 전통이다. 로마 가톨릭의 종교적 전통을 유지하는 앵글 로 가톨릭 신자로서 엘리엇은 성모 마리아, 교회, 신비 체험, 명상과 기도 관상 등의 가톨릭의 특징들을 􋺷네 사중주􋺸와 􋺷대성당의 살인􋺸에서 보여주었다. 단 테는 지성을 바탕으로 관상하여 쓴 􋺷신곡􋺸 중 천국 에서 다양한 빛을 사용하 여 표현하였고 엘리엇의 􋺷네 사중주􋺸도 이런 단테의 전통을 계승하여 신비체험 을 풍요로운 빛으로 표현하였다. 신비체험은 􋺷네 사중주􋺸에서 욕심을 버리고 무한히 어둔 길인 부정의 세계에 들어 간 정점의 순간이다. 이런 종교체험은 가 톨릭의 성화에 이르는 행위이며 신비체험의 순간은 ‘행위는 늘 고통’인 세상에 서 정점인 평화에 도달한다. 아우구스티누스나 아퀴나스의 신학에서 볼 때 악은 선의 결핍이며 죄는 선을 행하면서도 자라난다. 또한 선한 행동이라도 하나님의 목적에 부합하지 않는 행위는 악이다. “부셔야 할 것이 있다면 나 자신만을 부 셔야 해야 한다”는 베켓의 고백에서 “신의 의지 속에 자신의 의지를 버리고 신 의 도구가 된 사람의 행위”만이 성화에 이르는 행위이며 진정한 순교이다.

Figure

Table