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ISSN : 1229-5620(Print)
ISSN : 2288-7652(Online)
Literature and Religion Vol.19 No.3 pp.1-14
DOI : https://doi.org/10.14376/lar.2014.19.3.1

텍스트와 종교: 인간 욕망의 경계

김신
종교적 텍스트는 경전(經典)이다. 경전은 종교적 텍스트로서 종교의례의 시작과 끝이며, 경전의 해석은 곧 종교인의 삶을 규정한다. 경전을 통해 개별종파는 외부와의 경계를 설정하고, 내부적 일체감과 자기증식을 도모한다. 언제나 경전을 되새기며, 개별종교의 담론은 지속적으로 재생산되고, 확장되어왔다. 한편 종교적인 것이 바람직하다는 이데올로기는 경전을 통해 확대, 재생산 되어온 이념이다. 개별존재는 각자가 처한 상황에 따라 저마다 다른 방식으로 텍스트에 반응한다. 감동, 동의, 두려움, 회피 그리고 거부는 종교적 텍스트에 대응하는 개별존재의 선택이다. 한편 종교적인 것은 경건한 것, 바람직한 것으로 간주되고, 인간이 살아가는 세속세계는 불경한 것, 금기시해야할 것, 타부(taboo)의 영역으로 그려지곤 한다. 그러나 인간론의 관점에서 속세의 욕망에 집착하는 존재나, 종교적 경건에 몰입하는 존재, 이 양자 모두는 결국, 자아의 충족을 위해 무엇인가를 끊임없이 추구한다는 점에서 존재론적으로 유사한 존재다. 언제나 자신의 세계에 집작하는 존재는 결국 필연적으로 무엇인가를 욕망하는 존재이기 때문이다.

The Text and Religion: Demarcation of Human Desire.

Shin KIM
Lecturer of Department of Liberal Arts at Pai-Chai University
Receipt Acknowledged: Aug. 10, 2014, Revision Received: Sept. 23, 2014, Publication Approved: Sept. 26, 2014

Abstract

Canon stands for a religious text. It is taken for the beginning and theend of a religious ritual. Interpretation of a canon has huge influence on theprescription and life of religious people. It is by the interpretation of a canonwhich each denomination stipulates the border of outer world and strengthens itsidentity. Canon has been recited, and the discourse of each religion has beenreproduced and expanded. Each person responds to a religious text differentlydepending on the circumstance where each person is situated. Usually, thereligious life has been considered as a pious and desirable one, whereas thesecular life has been looked upon as a blasphemous one and taboo. However,there is little difference in the sense that both a religious man and a secular manpersue their own needs to fulfill their own identity. The way that a religiousperson makes tremendous effort to overcome oneself and become the other selfresembles that of artists who persistently explore their own esthetic value. Theperson who sticks to his or her own world is inevitably a being of desire.

 

Reference